postheadericon A Hild iskola bemutatása

Győri SZC Hild József Építőipari Szakgimnáziuma

9021 Győr, Szent István út 1.

Az iskoláról általánosságban:

Az intézmény fennállásának több mint hét évtizede alatt mintegy 7000 érettségit, technikus vizsgát tett diákot bocsátott ki, akik az építészet különböző területein elhelyezkedve öregbítették az iskola hírnevét.

Az intézmény elsődleges célja mindvégig jól képzett középszintű vezetők képzése volt az építőipar számára, illetve az arra alkalmas tanulók felkészítése a felsőfokú továbbtanulásra. Iskolánk szakgimnázium, melynek elsődleges feladata az általános műveltséget megalapozó, érettségi és szakmai vizsgára, valamint felsőfokú iskolai tanulmányok megkezdésére felkészítő nevelés és oktatás biztosítása, a munkába álláshoz és az önálló életkezdéshez szükséges ismeretek nyújtása. A képzési kínálatban, a társadalmi igényekhez igazodva jelen vannak a nyelvi előkészítő osztályok, német és angol, valamint a szakgimnáziumi osztályok. A sikeres érettségi vizsga után a diákok a szakképző évfolyamra léphetnek. Az első éven magasépítő technikus vagy mélyépítő technikus végzettséget érhetnek el. A diákok körében egyre népszerűbbek az iskolán belüli ráépülő képzések. A magasépítők műemlékfenntartó technikus, a mélyépítők vízépítő szaktechnikus végzettséget szerezhetnek. A máshol érettségizett tanulók részére minden évben indul kétéves technikus képzés. Természetesen az ő számukra is lehetőség van a ráépülő képzésben történő részvételre is. Nappali képzés mellett felnőttoktatás keretében is lehet szakmai végzettséget szerezni esti tagozaton.

Az érettségiző diákok meghatározó része továbbtanul elsősorban a saját OKJ-s képzésekben, majd utána a felsőoktatásban. Természetesen vannak olyan diákjaink is, akik a középfokú szakmai képzettség birtokában jelennek meg a munkaerő-piacon. A diákok zöme természetesen szakirányban tanul tovább, hiszen az iskola elsősorban műszaki pályákra készít fel, de került ki már tanulóink közül nem egy pedagógus, jogász, sőt színművész is.

Iskolánk régiós, sőt néha még azon is túlnyúló beiskolázású. A képzéseink iránti igény a többszörös túljelentkezés formájában mutatkozik meg. Tanulóink között találhatók határon túliak is. Az iskola beiskolázási lehetőségei jók, a regionális szerep, az iskola ismertsége miatt. A 2019/2020-as tanévet 500 tanuló kezdte meg érettségire felkészítő osztályokban vagy a technikusképzésben, ill. a felnőttoktatásban.

Rebe II projekthez kapcsolódó tevékenységeink:

Passzívház tervező szakkör: Intézményünkben a 2013-2014. tanévtől kezdődően minden tanévben Passzívház tervező szakkört indul. Iskolánk komplex tananyagot kínál. A tananyagban minden olyan energetikai tananyagtartalom megjelenik, amellyel iskolánk mérnök-tanárai kapcsolatba kerültek. A szakkör gerincét a PHCC tananyag adja, amely célzottan az energetikai tervezési, és kivitelezési- gyakorlati tárgyú. A diákok minden tanítási héten, három külön korcsoportban, korcsoportonként heti két órában (2x45 percben) sajátíthatják el a tananyagot.

Szentendrei Szabadtéri Múzeum: Minden évben egy vagy két hetes tábort szervezünk itt a diákjaink számára. A diákok a parasztházak felújítási munkáiban vesznek részt. Ily módon testközelből ismerhetik meg a régi szerkezeteket, építőanyagokat, sajátíthatják el a hagyományos technológiákat. Ezek a technológiák a régi épületek felújításánál, vagy akár új épületek építésénél - a fenntartható fejlődés szellemiségének megfelelően – egyre nagyobb jelentőségűek. Ezért a Múzeummal való együttműködés a múlt építészeti értékeinek megismerését és megőrzését jelenti, olyan módon, hogy közben megalapozza a jövő szakemberének a fenntartható szakmaiságát.

Leonardo projektek: Tallinn, Wiener Neustadt: A projekt címe: „Környezettudatos építészet tegnap, ma, holnap.”

Iskolánk néhány diákjának a Leonardo mobilitási projekt keretében kiemelt szintű szakmai programot tudtunk biztosítani.

Tallinnban, Észtországban, a Tallinni szabadtéri múzeumban a diákok bővíthették ismereteiket a népi építészetről és a hagyományos építőanyagokról, és a megelőző karbantartásról. Középpontban a fából készült szerkezeti elemek helyreállítása és konzerválása volt. A Tallinni Építőipari Iskola diákjaival az iskola műhelyeiben közös gyakorlati munkát is végeztek.

Wiener Neustadt-ban, Ausztriában a diákok megismerhették az energiatakarékos építészet legújabb technikáit és az energiahatékony épületek tervezésének folyamatát. A tervezési munka megvalósult épületek látogatásán, előadásokon alapult, majd épületmodellezés és labormunka kezdődött jól felszerelt műhelyekben és laboratóriumban. A Magyar és Osztrák diákok együtt dolgoztak, mérnöktanárok és mérnökök, építészek, épületgépész mérnökök is segítettek nekik ebben a munkában.

Energiatudatos szemléletű oktatási tartalmak:

Az iskolában a 2020-tól érvénybe lépő Európai Uniós ajánlásokhoz kapcsolódóan a szakmai tantárgyakban már jelenlévő, az energiatudatosságra nevelő szakmai tartalmak mellett, heti 1-1 órában bevezettük korszerű építőanyagok, korszerű épületszerkezetek tantárgyakat a 11. és a 12. évfolyamon. Ennek keretében a diákok az épületek passzívház szabványokra történő megfelelését, a fenntartható környezet megóvását támogató szerkezeti kialakításait az anyaghasználati jellemzőket, felhasznált építőanyagok anyagtani tulajdonságait tanulják.